@article { author = {Kazazi, Mandan and Akbari, Zeynab and Ramezan Jamaat, Mina}, title = {Women’s role in the formation and development of new education for girls in Iran: The case study, miss Astarabadi}, journal = {Research in History}, volume = {4}, number = {1}, pages = {87-106}, year = {2013}, publisher = {Forums of History Students of University of Tehran}, issn = {2322-1224}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {One of the problems in recent years is the major and important role of Iranian women. Today, Iranian women have assumed major roles in the diffrent fields such as political, cultural, social and economic. One of the important factors that being considered about advancement of women in society is education and training facilities. In the past, Iranian women due to very limitations haven’t such facilities and naturally played very little role in various matters, that the reason is equitable distribution of educational opportunities between men and women. Perhaps, the first and fundamental act to improve the conditions for women is in qajar period. In this period, people and especially many women have many attempts to achieve the desired role and position of women as a useful people for society. Since the education and literacy is one of the necessary conditions to accomplish this point, the focus was in education of Iranian women and girls. Miss Astarabadi is one of the warrior women that take big steps in the establishment women’s rights. She played an important role in the equitable distribution of educational opportunities between men and women before and after Constitutional revolution. This topic provided wider opportunities for women. In below, we try to express the overall outlook about background and status of women in Iran with emphasis on education and then examine important factors in this process.}, keywords = {Education,Women,Qajar,Miss Astarabadi}, title_fa = {نقش زنان در شکل‌گیری آموزش و پرورش جدید دختران ایران}, abstract_fa = {یکی از مسائلی که در سال های اخیر، برجستگی چشمگیری یافته، نقش عمده و پر رنگ زنان در ایران است. امروزه زنان ایرانی در عرصه های گوناگون سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور نقش عمده ای را بر عهده گرفته اند. در این میان، یکی از مهم ترین عواملی که زمینه ساز چنین پیشرفتی برای زنان در جامعه به شمار می رود، تحصیلات و امکانات آموزشی است. در گذشته، زنان ایرانی به سبب مشکلات و محدودیت های بسیار از چنین امکاناتی برخوردار نبودند و بالطبع نقش بسیار کمرنگی در امور گوناگون جامعه ایفا می کردند که دلیل آن را بی شک باید در عدم تقسیم عادلانۀ امکانات آموزشی میان زنان و مردان دانست. شاید بتوان، نخستین اقدام گسترده و بنیادی در راستای بهبود این شرایط برای زنان را در دورۀ قاجار جستجو کرد. در این دوره، مردمان و به ویژه زنان بسیاری، برای دست یابی به جایگاه و نقشی مطلوب برای زنان به عنوان افرادی مفید و خدمت رسان به جامعه تلاش فراوان کرده اند و از آنجایی که تحصیلات و سواد آموزی یکی از شروط لازم برای تحقق این نکته محسوب می شود، آموزش و پرورش زنان و دختران ایرانی را در مرکز توجه خود قرار دارند. از جملۀ این زنان اندیشمند و مبارزی که در راه برقراری حقوق زنان در جامعه قدم های مهمی برداشت، بی بی خانم استرآبادی است. او پیش و پس از نقلاب مشروطه سهم عمده ای در توزیع عادلانۀ امکانات آموزشی، میان زنان و مردان ایفا کرد که همین مسئله زمینۀ موقعیت های گسترده تری برای زنان را فراهم آورد. در زیر می کوشیم تا به ارائۀ چشم اندازی کلی از پیشینه و جایگاه زنان در ایران با تأکید بر آموزش و پرورش بپردازیم و سپس نقش و اهمیت عوامل مؤثر در این فرایند را مورد بررسی قرار دهیم.}, keywords_fa = {آموزش و پرورش,زنان,قاجار,بی بی خانم استرآبادی}, url = {https://pdtsj.ut.ac.ir/article_70695.html}, eprint = {https://pdtsj.ut.ac.ir/article_70695_f3840128b3e564ed56249c7403a09199.pdf} }