@article { author = {Rostami, Parvin}, title = {Mongol law Ilkhanid Rule in Islamic Iran}, journal = {Research in History}, volume = {4}, number = {3}, pages = {87-109}, year = {2013}, publisher = {Forums of History Students of University of Tehran}, issn = {2322-1224}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Most important source legislation Quran was in Iran to before invased mongol and someone couldn’t interferenced in that.with entrance mongol; Bedouin yasa and laws their arrived . although gradually With conversion of  Ilkhanids another yasa don’t  utilized. But mongol sovereignty cause enacted mongol laws with else Iranic- Islamic the laws mixed. Chaos and riot created on these lines judiciary economic and social and caused effective folkways laws in courts. Question that in this research encountered with theirs : first; mongol laws and yasa what amount entered to Islamic laws? Second; whether steps had a accomplished for removal this laws in these lines social and judiciary and economic in era mongol? Theories under considered for this questions that with mongol laws and yasa instance from laws government social and economic utilized with support Ilkhanid foremost instead of Islamic laws. In era Qazan khan urgent need society in removal yasa laws; reform and steps accomplished.  Since chains ruled after Ilkhanid like Timurid; Jalayerid ;Qara-Quyunlu and Aq –Qoyunlu consistently used mongol laws and creditable. There are necessity recognize this laws and usage grounds and elements that had caused currency theirs. Yasa and ceremonies and custom entered even to daily life Iran people. Probably was this influence that could economic and judiciary laws in spite of sovereignty; under effect had itself.}, keywords = {mongol,law,Islamic,Yasa}, title_fa = {قوانین مغولی حکومت ایلخانان در ایران اسلامی}, abstract_fa = {مهمترین منبع قانونگذاری در ایران تا قبل از هجوم مغولان قرآن بود و کسی حق دخل و تصرف در آن را نداشت. با ورود مغولان، یاسا و قوانین بدوی آن نیز وارد شد. اگر چه کم کم با اسلام آوردن ایلخانان دیگر به کار نمی‌رفت اما قدرت حاکم مغولان باعث شد تا قوانینی که مغولان وضع کرده بودند با دیگر قوانین ایرانی– اسلامی آمیخته شود و هرج و مرج و آشوبی را در زمینه‌های قضایی، اقتصادی و اجتماعی در پی داشته باشد. و به عرفی‌تر شدن قوانین خصوصا در محاکم ﻣﺅثر باشد. پرسش هایی که در این پژوهش با آنها مواجه می شویم این است که: نخست، قوانین مغولی و یاسا تا چه میزان وارد قوانین اسلامی شدند؟ دوم، آیا اقداماتی برای رفع این قوانین در عرصه های اجتماعی و قضایی و اقتصادی در دوره ی ایلخانان مغول انجام شده بود؟ فرضیاتی برای این پرسش ها مطرح می شود که؛ قوانین مغولی و یاسا در مواردی از قوانین حکومتی، اجتماعی و اقتصادی با توجه به حمایت نخستین ایلخانان از یاسا به جای قوانین اسلامی به کار می رفت. در دوره ی غازان خان با توجه به نیاز مبرم جامعه در رفع قوانین یاسا اصلاحات و اقداماتی صورت می گیرد. با توجه به اینکه سلسله هایی که پس از ایلخانان به حکومت رسیدند مانند تیموریان، جلایریان، قراقویونلوها و آق قویونلوها همچنان قوانین یاسا تا حدودی معتبر بود و به کار می بردند. لزوم شناخت این قوانین و زمینه هایی که کاربرد داشته اند و بسترهایی که باعث رواج آنها می شد، وجود دارد. یاسا و آداب ورسوم مغولان حتی تا زندگی روزمره مردم ایران وارد شده بود و احتمالا این نفوذ بود که توانست قوانین اقتصادی و قضایی اسلامی را با توجه به وجود قدرت حاکم تحت تاثیر خود قرار دهد.}, keywords_fa = {مغول,قانون,اسلام,ایران اسلامی}, url = {https://pdtsj.ut.ac.ir/article_70710.html}, eprint = {https://pdtsj.ut.ac.ir/article_70710_a91148407d7042b7a0c2da650c7db133.pdf} }