انجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
پژوهش در تاریخ
2322-1224
10
1
2020
09
21
جهانپادشاهی و دین جهانی، الگوی تعامل شاپور یکم و مانی
1
23
FA
وحید
اسدی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
asadivahid68@gmail.com
میرزا
محمد حسنی
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود
mohamadhassani68@yahoo.com
کیش مانوی، که تلفیقی از ادیان زردشتی، مسیحی، آیین بودایی و برخی گرایشهای عرفانی گنوسی بود، در سده سوم میلادی رشد و گسترش شتابان یافت. جهانشمولی، نجاتبخشی، معرفت رهاییبخش و عرفان فردی شایعترین گرایشها و سوداهای دینی آن روزگار بودند که مانی، با فراست، ترجمان همۀ آنها را در کیش خود گردآورد. از سوی دیگر شاپور یکم پس از کسب پیروزیهای پیاپی در شرق و غرب ایرانشهر و بهویژه پس از چیرگی در نبردهایی برابر امپراتوری روم، خود را در موقعیتی یافت که سودای جهانپادشاهی در سر بپروراند. تلاقی این دو اندیشۀ جهاننگر مدتی آن دو را به هم نزدیک کرد. حمایت شاپور از مانی بهدلیل بهرهگرفتن از ویژگی جهانشمول و ظرفیت جذب پیروان ادیان و مذاهب رایج در قلمرو رو بهگسترش ساسانی و تحدید قدرت روحانیت زردشتی بود. قدرت گرفتن سلسلۀ تازهتأسیس ساسانی و دعوت عام مانی مقارن یکدیگر بود؛ لذا مانی عناصری از آموزههایش را با واقعیتهای سیاسی و اجتماعی شاهنشاهی ساسانی تطبیق داد و آموزههای دینی رایج در قلمرو ایرانشهر، که ریشه در سنن و ادیان اصلی و شایع آن روزگار داشت، را در اندیشۀ دین جهانشمول خود جای داد.
ساسانی,شاپور,مانی,کیش مانوی,دین جهانی,جهانپادشاهی
https://pdtsj.ut.ac.ir/article_78020.html
https://pdtsj.ut.ac.ir/article_78020_44bd79c9746efd8db47648fb9d141e26.pdf
انجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
پژوهش در تاریخ
2322-1224
10
1
2020
09
21
آندراگوراس، حاکم سلوکیِ پارت-هیرکانیا و سکههای او
25
38
FA
مارک
یان البریخت (نویسنده)
استاد گروه تاریخ باستان دانشگاه ژشوف، لهستان
olbrycht@hotmail.com
میلاد
داوطلب (مترجم)
دانشجوی کارشناسی راهنمایی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید مفتح شهر ری
milad.davtalab123@gmail.com
علیرضا
خزایی (مترجم)
پژوهشسرای دانشآموزی بوعلی سینا، ملارد
alireza.o.kh@gmail.com
https://pdtsj.ut.ac.ir/article_78023.html
https://pdtsj.ut.ac.ir/article_78023_c71b5a75c9ccae7ad10a7fd909c48115.pdf
انجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
پژوهش در تاریخ
2322-1224
10
1
2020
09
21
پیدایش خاندان صفویه
39
64
FA
محمد سهیل
طقوش (نویسنده)
استاد تاریخ اسلام دانشگاه اسلامی امام الاوزاعی، بیروت، لبنان
ناصر
بوعذار (مترجم)
دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ مطالعات خلیج فارس دانشگاه شهید چمران اهواز
nboazar369@gmail.com
جاسم
بوعذار (مترجم)
کارشناسی ارشد رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه آیتاللهالعظمی بروجردی
j.boazar70@gmail.com
https://pdtsj.ut.ac.ir/article_78024.html
https://pdtsj.ut.ac.ir/article_78024_58852de19bce5dde1f28fa8821b3adce.pdf
انجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
پژوهش در تاریخ
2322-1224
10
1
2020
09
21
اعتراض مردمی، بینظمی و شورش در ایران: جمعیت تهران و ظهور رضاخان، ۱۹۲۱-۱۹۲۵م/۱۳۰۰-۱۳۰۴ش
65
109
FA
استفانی
کرونین (نویسنده)
پژوهشگر کالج سنت آنتونی و عضو گروه مطالعات شرقی دانشگاه آکسفورد
stephanie.cronin@ox.ac.uk
فرشید
نوروزی (مترجم)
0000-0002-7253-7240
دانشجوی دکتری تاریخ ایران اسلامی، مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور تهران
farshidnoroozi20@gmail.com
این مقاله به پویایی سیاسی جمعیت شهری در ایران اوایل حکومت پهلوی و نقش آن در بحرانهایی که تهران را در نیمۀ اول دهۀ ۱۹۲۰ م / 1299 ه.ش در نوردید میپردازد و تا حدّ امکان به روشهای بسیج تودۀ مردم، ترکیب جمعیتی ایشان، رهبران و اهدافشان، خواهد پرداخت. همچنین و به طور خاص، اتخاذ روشهای عوامگرایانه از سوی رضاخان در مبارزۀ او با سلسلۀ قاجار در سالهای ۱۹۲۵ – ۱۹۲۴م / 1303-1304 ه.ش و تلاشهای رژیمش برای استفاده از تودۀ مردم در جهت فائق آمدن بر مخالفان، هم از نخبگان و هم از مردم و ارعاب نهادهای دموکراتیک رسمی مانند مجلس و مطبوعات مستقل نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. برای بیرون آوردن توده مردم تهران از گمنامی یا از متهم شدن به اوباشی متعصب که کورکورانه واکنش نشان میدهند، این مقاله قصد دارد عدم تعادل موجود در تحقیقات قدیمیتر، که ایران اوایل پهلوی را صرفاً از طریق منشور تلاشهای دولتسازیاش میدید، را اصلاح کند و همچنین برخی از دیدگاههای «تاریخ از پایین» را برای مطالعه تاریخ ایران معرفی کند.
https://pdtsj.ut.ac.ir/article_78025.html
https://pdtsj.ut.ac.ir/article_78025_5494faac7c0cff805d3083d03c25ef4b.pdf
انجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
پژوهش در تاریخ
2322-1224
10
1
2020
09
21
اسلام، گفتمان صلحمدارانه یا جنگطلبانه؟ نگاهی به کتابِ محمد پیامبر صلح در گرماگرم ستیز امپراتوریها
111
128
FA
محبوبه
حامی
کارشناس ارشد تاریخ اسلام، دانشگاه الزهرا
hami.mahboobeh@gmail.com
هُوان کُل/ خوان کل نویسندۀ کتابِ <em>محمد پیامبر صلح در گرماگرم ستیزِ امپراتوریها،</em> نگرش غالب در قرآن و سیرۀ عملی پیامبر را صلح و صلحطلبی قلمداد کرده است. تضاد و مقابلۀ این دیدگاه با نظریههایی که پیش از آن توسط برخی از نویسندگان غربی مطرح شده بود، موجب شد این اثر با بازخوردهای متعدد و گاه متمایزی مواجه شود. بخشی از خوانندگان، نگاهِ جدید نویسنده را تمجید کردهاند. در مقابل برخی نویسنده را فاقدِ نگاهِ علمی دانسته و حتی او را متعصب خواندهاند. این مسئله اهمیت و ضرورت بررسی و نقد این کتاب را دو چندان میکند. در این نوشتار تلاش خواهد شد ضمن بیان چارچوب اصلی کتاب، ادعاهای نویسنده دربارۀ دین اسلام و قرآن ارزیابی شود. با بررسی و نقد محتوای این اثر بر آن هستیم تا به پاسخی منطقی برای این سؤال دست یابیم که: «چرا این کتاب و حتی نویسندۀ آن با واکنشهای گوناگون و در بسیاری موارد متمایز مواجه شده است»؟
قرآن,محمد پیامبر اسلام(ص),اسلامگرایی,صلح,جهاد,جنگ
https://pdtsj.ut.ac.ir/article_78026.html
https://pdtsj.ut.ac.ir/article_78026_ced9d23cd7abdc404413a3a66c98e241.pdf
انجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
پژوهش در تاریخ
2322-1224
10
1
2020
09
21
معرفی کتاب: داعش؛ هویت، تاریخ، رسانه
129
131
FA
مهسا
اسدیان
کارشناس ارشد تاریخ، گرایش مطالعات خلیج فارس، دانشگاه تهران
mahsa.asadiyan5@gmail.com
https://pdtsj.ut.ac.ir/article_78027.html
https://pdtsj.ut.ac.ir/article_78027_316a09f994f9215136c1abaaf5e1a0e1.pdf
انجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
پژوهش در تاریخ
2322-1224
10
1
2020
09
21
معرفی تازههای ایرانشناسی (۲)
133
140
FA
مهسا
اسدیان
کارشناس ارشد تاریخ، گرایش مطالعات خلیج فارس، دانشگاه تهران
mahsa.asadiyan5@gmail.com
https://pdtsj.ut.ac.ir/article_78028.html
https://pdtsj.ut.ac.ir/article_78028_4cb75171a19e34ec59ba94041b68a9ec.pdf