انجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
پژوهش در تاریخ
2322-1224
10
2
2021
03
09
سیمای ایرانشهر در آغاز دورۀ ساسانی (سده سوم) از نگاه روم: تصویری غربی از بازگشتِ هخامنشیان
1
19
FA
بهرام
روشن ضمیر
دانشجوی دکتری تاریخ و فرهنگ و ادیان پسینباستان، مؤسسه پژوهشهای عالی سوربن، پاریس
bahraam.roshan@gmail.com
جابجاییِ اشکانیان با ساسانیان چرخشی بزرگ در سیاستهای ژئواستراتژیک شاهنشاهی ایران بود. به این ترتیب، تغییر نگاهِ رومیان نسبت به ابرقدرتِ شرقی خیلی زود در همان نخستین آثار تاریخنگارانۀ معاصر با اردشیر بابکان خود را نمایان کرد و نگارندگان رومی تلاش کردند میانِ ساسانیان و خاطرۀ هخامنشیان پل بزنند. هدف از این پژوهش شناختِ ذهنیتِ روم و کارکردِ دستگاهِ تبلیغاتیِ این امپراتوری شاملِ برداشت (Perception) و انگاشتِ (Depiction) تازهبنیادِ آنان از ایرانِ سدۀ سوم و پاسخ به این پرسش است که روم، افزون بر این درک و فهم از شرایط جدید، چه واکنشی متناسب با آن ارائه کرد. بر پایۀ این پژوهش، به نظر میرسد راهبردِ روم در سدۀ سخت و دشوار سوم میلادی بزرگنمایی در کامیابیهای نظامیاش در برابر ساسانیان و حتی ارائۀ گزارشهای رسمیِ ساختگی و وارونه جلوه دادن واقعیت بود. آنان در این دوره به یک کلیشه سیاسی-رسانهای برای بازنماییِ رخدادهای جبهههای شرقیِ خود دست پیدا کردند که در سدههای سپسین ادامه یافت.
اردشیر بابکان,الکساندر سوروس,هرودیان,دیون کاسیوس,پروپاگاندا
https://pdtsj.ut.ac.ir/article_80250.html
https://pdtsj.ut.ac.ir/article_80250_05d358c001cb7a172738ac40c6ade97f.pdf
انجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
پژوهش در تاریخ
2322-1224
10
2
2021
03
09
اسطورههای سکولار/ مذهبی خشونت: مورد پژوهی اسماعیلیه نزاری دوره الموت
21
46
FA
داریوش
محمدپور (نویسنده)
پژوهشگر مؤسسه مطالعات اسماعیلی (لندن)
dpoor@iis.ac.uk
شهرزاد
رضایی مقدم (مترجم)
دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات
shahrzad_rezai_206@yahoo.com
ماشاءالله
اسماعیلی (مترجم)
پژوهشگر
abc.mesmaeili@yahoo.com
روایتهای معاصر از خشونت، بهویژه پس از ابراز خشونتهای اخیر توسط گروههای بهاصطلاح «اسلامگرا»، دوگانهسازی ناصحیحی از خشونتهای مذهبی را در مقابل خشونتهای سکولار بازسازی کردهاند. چنین منشور تغییر شکلیافتهای، که در علم سیاست نیز غالب است، ریشههای خشونت را [در جهان مسیحیت] به جوامع مذهبیِ قرون وسطی و در میان سایر ادیان به اسماعیلیان نزاری، که با اسطوره حشاشین در پیوندند، ارتباط داده است. علیرغم پژوهشهای متفاوتِ محققان برجسته مطالعات اسماعیلی، اسطوره حشاشین هنوز در برخی زمینهها نظیر نظریه سیاسی قدرتمند است. این مقاله، ضمن واسازی این روایت، تلاش میکند تا عوامل فردی و اجتماعی، بهعنوان عوامل انسانی، را برجسته کند و با روایات ذاتگرایانهای، که در آن مسئولیت گسترش خشونت را بر عهده باوری خاص میاندازند، مخالفت کند. حرکت ورای روایات تقلیلگرایانه خشونت برای شکستن چرخه شریرانه خشونت، که جوامع انسانی در سراسر جهان را احاطه کرده، حیاتی است.
آدمکشان,حشاشین,اسماعیلیان,نزاریها,خشونت,ترور,نظریه سیاسی
https://pdtsj.ut.ac.ir/article_80251.html
https://pdtsj.ut.ac.ir/article_80251_b1f0efcca460c7b323ef168497d4d0f0.pdf
انجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
پژوهش در تاریخ
2322-1224
10
2
2021
03
09
نان و عدالت در ایران روزگار قاجار؛ اقتصاد اخلاقی، بازار آزاد و تهیدستان گرسنه
47
102
FA
استفانی
کرونین (نویسنده)
پژوهشگر کالج سنت آنتونی و عضو گروه مطالعات شرقی دانشگاه آکسفورد
stephanie.cronin@ox.ac.uk
علیرضا
علی صوفی (مترجم)
گروه تاریخ دانشکده علوم اجتماعی -دانشگاه پیام نور تهران-ایران
ar.soufi@yahoo.com
فرشید
نوروزی (مترجم)
0000-0002-7253-7240
دانشجوی دکتری تاریخ ایران اسلامی -دانشگاه پیام نور تهران
farshidnoroozi20@gmail.com
<span>این تحقیق به طور خاص، شواهدی را بررسی میکند که از این ایده حمایت میکند که ایران در دهه ۱۸۹۰ م و اوایل دهه ۱۹۰۰م، یعنی درست قبل از وقوع انقلاب مشروطه، یک "عصر طلایی" از شورشهای نان را تجربه کرده بود؛ امری که در واقع در وقوع آن انقلاب نیز تأثیر داشت. این پژوهش در مورد ارتباط بین تخریب مقررات بازار در ایران با افزایش خشم و تلخی افرادی که بیش از همه تحت تأثیر قرار گرفتهاند، فقرای شهری، و آمادگی نهایی تعداد زیادی از آنها برای مشارکت در انقلاب بحث میکند. سپس شدت درگیریهای مردمی بر سر نان در شهرهای ایران در اواخر قرن نوزدهم بهموازات انگلستان قرن هجدهم بررسی میشود. اگرچه زمانی بهاندازه یک قرن این دو مورد را از هم جدا میکند، اما هر دو کشور در بخشهای مختلفشان، فروپاشی مشابهی را در نظام اجتماعی - اقتصادی و سیاسی قیم مآبی قدیمی که تنظیم بازار در مرکزیتشان بود، و جایگزینیشان با سرمایهداری مدرن که نمونه آن بازار آزاد است، تجربه کردند. در هر کشور، این امر واکنش مشابهی را از سوی فقرای شهری برانگیخت. شورش ایرانی و خاورمیانهای نان به طور منطقی در زمینههای سیاسی و اقتصادی پیش از مدرن، جایی که سیاستهای مذاکره هنوز در آن برجسته بود، عمل کرده بود. ازآنجاکه بازار آزاد جایگزین قیم مآبی شد، بنابراین معارضه طبقاتی بدون واسطه نیز جایگزین روشهای قدیمی چانهزنی، اگرچه گاه با شورش، در بین شرکای نابرابر در یک پیمان اجتماعی شد.</span>
اقتصاد اخلاقی,بازار آزاد,تهیدستان گرسنه,قاجار,ایران
https://pdtsj.ut.ac.ir/article_80252.html
https://pdtsj.ut.ac.ir/article_80252_5eb19d202307bc37af738349d9b1dc89.pdf
انجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
پژوهش در تاریخ
2322-1224
10
2
2021
03
09
دو وصیتنامه فارسی از حاجی علیقلیخان سردار اسعد
103
118
FA
جین
رالف گارثوایت (نویسنده)
استاد تاریخ در دانشگاه دارتموث آمریکا
سجاد
کاظمی (مترجم)
دکتری تاریخ ایران دوره اسلامی و مدرس دانشگاه شهید چمران اهواز
sajad.kazemi1984@yahoo.com
تحلیلهای جامعه اسلامی اغلب بر این فرض استوار است که تقسیم ارث مطابق شرع اسلام انجام میشود. بررسی دو وصیتنامه از سردار اسعد، یکی از خوانین برجسته بختیاری، تخطی از قاعده اسلامی، که فرزندان ذکور به طور مساوی از دارایی پدرشان ارث میبرند، را نشان میدهد. سردار اسعد در این دو وصیتنامه بخش عمدهای از دارایی و املاک خود را به یکی از پسران مورد علاقه خویش منتقل میکند تا او به عنوان یک رهبر قدرتمند هم در جامعه بختیاری و هم در ایران به کار خود ادامه دهد. به علاوه، این دو وصیتنامه پایه و اساس ثروت وی را نشان میدهد که شامل زمین، داراییهای غیرمنقول شهری، درآمدهای حاصل از عوارض پل، و سهام شرکت نفت میباشد. این دو وصیتنامه ماندگاری ثروت و قدرت در یک خانواده خاص برای چند نسل را شرح میدهد، به علاوه در این خصوص کمک میکند تا سازشپذیری اسلام و قوانین عرفیاش تبیین شود.
سردار اسعد,وصیتنامه,ارث
https://pdtsj.ut.ac.ir/article_80253.html
https://pdtsj.ut.ac.ir/article_80253_46d6dbf658bbf70d98d34e3662311a4c.pdf
انجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
پژوهش در تاریخ
2322-1224
10
2
2021
03
09
تعامل فلسفه طبیعی و علم نجوم در هیئت؛ نقد و بررسی کتاب دایرههای مینایی
119
127
FA
بنفشه
افتخاری
0000-0002-3559-473X
پژوهشگر در پروژه فاسیف وابسته با دانشسرای عالی و مرکز تحقیقات فرانسه
b.eftekhari@gmail.com
<span>این نوشتار، به بررسی کتاب دایره های مینایی نوشته امیر محمد گمینی می پردازد. گمینی در این کتاب به فرآیند شکل گرفتن علم هیئت در روزگار باستان پرداخته و روند تکوین و پیشرفت آن را در جهان اسلام تحلیل می نماید. در آخر، کتاب به دستاورد منجمان مسلمان در علم هیئت و تعامل آنها با منجمان دوره رنسانس از جمله کوپرنیک می پردازد. این کتاب از آن جهت که به بستر نظری علم هیئت و تعامل بین فلسفه طبیعی و علم نجوم توجه ویژه دارد، از نظر تعامل بین فلسفه و تاریخ علم هیئت دارای جایگاه ممتازی است. اینجانب با مقدمهای به اهمیت این نوع نگاه در تاریخ علم پرداخته و این کتاب را از این زاویه تحلیل خواهم نمود. پس از معرفی اجمالی سرفصل مطالب، به نقد و بررسی برخی از نکات آن خواهم پرداخت، از جمله اینکه برداشت نویسنده از فلسفه طبیعی به پختگی نگاه وی در تاریخ نجوم نیست.</span>
دایره های مینایی,نقد و بررسی کتاب,امیر محمد گمینی,فلسفه طبیعی,هیئت
https://pdtsj.ut.ac.ir/article_80254.html
https://pdtsj.ut.ac.ir/article_80254_a02ab86589c0e8dfeaa1a447af0103b5.pdf
انجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
پژوهش در تاریخ
2322-1224
10
2
2021
03
09
معرفی تازههای ایرانشناسی (۳)
129
141
FA
سهیل
مقیمی
کارشناسی تاریخ دانشگاه تهران
moghimi.soheil7@gmail.com
https://pdtsj.ut.ac.ir/article_80255.html
https://pdtsj.ut.ac.ir/article_80255_682a65dbe1882931f9abf8d0a7f8e220.pdf