انجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهش در تاریخ2322-122410120200921The king of the world and world religion, Interaction pattern of Shapur I and Maniجهانپادشاهی و دین جهانی، الگوی تعامل شاپور یکم و مانی12378020FAوحیداسدیدانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتمیرزامحمد حسنیعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرودJournal Article20200413Manichaean religion which was the combination of Zoroastrianism and Christianity, Buddhism and some other mystical leanings of Gnosticism expanded in the third century AD rapidly.<br /> Globalization, Salvation, Liberation and Individual Mysticism, were the most common religious tendencies were at that time that Mani cleverly collected them all in his religion.<br /> On the other hand, after gaining successive victories in the east and west of Iranshahr, and especially after winning the battles against the Roman Empire, Shapur I found himself in a situation where he was dreaming the king of the world.<br /> The intersection of these two worldviews brought them (Shapur and Mani) together for a time.<br /> Shapur's support for Mani was due to the use of Manichaeism's charachteriscis such as universality and the capacity to attract followers of common religions and sects was expanding in the Sassanid territory.<br /> The rise of the young Sassanid dynasty and Mani's common invitation coincided.<br /> Therefore, Mani adapted elements of his teachings to the political and social realities of the Sassanid Empire, and placed in his teachings the common religious teachings in the territory of Iranshahr, which were rooted in the main and common traditions and religions of that time.کیش مانوی، که تلفیقی از ادیان زردشتی، مسیحی، آیین بودایی و برخی گرایشهای عرفانی گنوسی بود، در سده سوم میلادی رشد و گسترش شتابان یافت. جهانشمولی، نجاتبخشی، معرفت رهاییبخش و عرفان فردی شایعترین گرایشها و سوداهای دینی آن روزگار بودند که مانی، با فراست، ترجمان همۀ آنها را در کیش خود گردآورد. از سوی دیگر شاپور یکم پس از کسب پیروزیهای پیاپی در شرق و غرب ایرانشهر و بهویژه پس از چیرگی در نبردهایی برابر امپراتوری روم، خود را در موقعیتی یافت که سودای جهانپادشاهی در سر بپروراند. تلاقی این دو اندیشۀ جهاننگر مدتی آن دو را به هم نزدیک کرد. حمایت شاپور از مانی بهدلیل بهرهگرفتن از ویژگی جهانشمول و ظرفیت جذب پیروان ادیان و مذاهب رایج در قلمرو رو بهگسترش ساسانی و تحدید قدرت روحانیت زردشتی بود. قدرت گرفتن سلسلۀ تازهتأسیس ساسانی و دعوت عام مانی مقارن یکدیگر بود؛ لذا مانی عناصری از آموزههایش را با واقعیتهای سیاسی و اجتماعی شاهنشاهی ساسانی تطبیق داد و آموزههای دینی رایج در قلمرو ایرانشهر، که ریشه در سنن و ادیان اصلی و شایع آن روزگار داشت، را در اندیشۀ دین جهانشمول خود جای داد.https://pdtsj.ut.ac.ir/article_78020_44bd79c9746efd8db47648fb9d141e26.pdfانجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهش در تاریخ2322-122410120200921Andragoras, a Seleukid Governor of Parthia-Hyrkania, and his Coinageآندراگوراس، حاکم سلوکیِ پارت-هیرکانیا و سکههای او253878023FAمارکیان البریخت (نویسنده)استاد گروه تاریخ باستان دانشگاه ژشوف، لهستانمیلادداوطلب (مترجم)دانشجوی کارشناسی راهنمایی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید مفتح شهر ریعلیرضاخزایی (مترجم)پژوهشسرای دانشآموزی بوعلی سینا، ملاردJournal Article20200525We learn of Andragoras from one mention by the Roman hist orian Justin stating that it was this governor (praefect us) who was killed by Arsakes I, the founder of the Arsakid state. Arsakes invaded Parthia when he heard the news of the defeat of Seleukos II at the hands of the Gauls at Ankyra in Asia Minor. In Latin sources, the title praefectus is usually equivalent to the Seleukid offfice of strategos. But it is possible that Justin’s praefectus means in this case ‘satrap’. A Greek inscription discovered in the Iranian province of Gorgān (ancient Hyrkania) around 1959 mentions a Seleukid offficial called Andragoras. In all likelihood, the mentions in Iustinus and the inscription refer to the same power-holder. Parthia alongside Hyrkania made up a single administrative province in the Late Achaemenid and Hellenistic period. This large double satrapy encompassed Iranian Khorasan, the Gorgān region, and southern Turkmenist an. Several sources point to the fact that Parthia seceded from the Seleukid Empire in the 250s-240s B.C.https://pdtsj.ut.ac.ir/article_78023_c71b5a75c9ccae7ad10a7fd909c48115.pdfانجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهش در تاریخ2322-122410120200921Emergence of Safavid Dynastyپیدایش خاندان صفویه396478024FAمحمد سهیلطقوش (نویسنده)استاد تاریخ اسلام دانشگاه اسلامی امام الاوزاعی، بیروت، لبنانناصربوعذار (مترجم)دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ مطالعات خلیج فارس دانشگاه شهید چمران اهوازجاسمبوعذار (مترجم)کارشناسی ارشد رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه آیتاللهالعظمی بروجردیJournal Article20191230https://pdtsj.ut.ac.ir/article_78024_58852de19bce5dde1f28fa8821b3adce.pdfانجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهش در تاریخ2322-122410120200921Popular Protest, Disorder, and Riot in Iran: The Tehran Crowd and the Rise of Riza Khan, 1921 – 1925اعتراض مردمی، بینظمی و شورش در ایران: جمعیت تهران و ظهور رضاخان، ۱۹۲۱-۱۹۲۵م/۱۳۰۰-۱۳۰۴ش6510978025FAاستفانیکرونین (نویسنده)پژوهشگر کالج سنت آنتونی و عضو گروه مطالعات شرقی دانشگاه آکسفوردفرشیدنوروزی (مترجم)دانشجوی دکتری تاریخ ایران اسلامی، مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور تهران0000-0002-7253-7240Journal Article20200416This article looks at the continuing political vitality of the urban crowd in early Pahlavi Iran and the role it played in the crises which wracked Tehran in the first half of the 1920s, examining, as far as possible, the ways in which crowds were mobilized, their composition, leaderships, and objectives. In particular it analyses Riza Khan’s own adoption of populist tactics in his struggle with the Qajar dynasty in 1924 – 1925, and his regime’s attempts to manipulate the Tehran crowd in an effort to overcome opposition, both elite and popular, and to intimidate formal democratic institutions such as the Majlis (parliament) and the independent press. In attempting to rescue the Tehran crowd from obscurity, or from condemnation as a fanatical and blindly reactionary mob, this article hopes to rectify the imbalance in much older scholarship which views early Pahlavi Iran solely through the prism of its state-building effort, and to introduce into the study of Iranian history some of the perspectives of ‘‘history from below’’.این مقاله به پویایی سیاسی جمعیت شهری در ایران اوایل حکومت پهلوی و نقش آن در بحرانهایی که تهران را در نیمۀ اول دهۀ ۱۹۲۰ م / 1299 ه.ش در نوردید میپردازد و تا حدّ امکان به روشهای بسیج تودۀ مردم، ترکیب جمعیتی ایشان، رهبران و اهدافشان، خواهد پرداخت. همچنین و به طور خاص، اتخاذ روشهای عوامگرایانه از سوی رضاخان در مبارزۀ او با سلسلۀ قاجار در سالهای ۱۹۲۵ – ۱۹۲۴م / 1303-1304 ه.ش و تلاشهای رژیمش برای استفاده از تودۀ مردم در جهت فائق آمدن بر مخالفان، هم از نخبگان و هم از مردم و ارعاب نهادهای دموکراتیک رسمی مانند مجلس و مطبوعات مستقل نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. برای بیرون آوردن توده مردم تهران از گمنامی یا از متهم شدن به اوباشی متعصب که کورکورانه واکنش نشان میدهند، این مقاله قصد دارد عدم تعادل موجود در تحقیقات قدیمیتر، که ایران اوایل پهلوی را صرفاً از طریق منشور تلاشهای دولتسازیاش میدید، را اصلاح کند و همچنین برخی از دیدگاههای «تاریخ از پایین» را برای مطالعه تاریخ ایران معرفی کند.https://pdtsj.ut.ac.ir/article_78025_5494faac7c0cff805d3083d03c25ef4b.pdfانجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهش در تاریخ2322-122410120200921Islam; Peaceful of militaristic discourse? An overview on the book of Muhammad the Prophet of Peace amid the Clash of Empiresاسلام، گفتمان صلحمدارانه یا جنگطلبانه؟ نگاهی به کتابِ محمد پیامبر صلح در گرماگرم ستیز امپراتوریها11112878026FAمحبوبهحامیکارشناس ارشد تاریخ اسلام، دانشگاه الزهراJournal Article20200505Juan Cole the Writer of Muhammad the prophet of peace amid the clash of empires has perceived the peace as the pivotal attitude of Quran and the life of Muhammad, the prophet of Islam. The contrast between this view and the theories propounded by some of the orientalists and particularly the specialists with focus on Islam led to numerous and sometimes different feed backs. Some of the readers have praised the author’s new perspective, although some believe that there is no scientific approach and even, he is regarded as a begot. This issue doubles the importance and necessity of this review. This article is an attempt to explain the main context of the book and also investigate the author’s claims about Islam and Quran. We might be able to receive a logical response to this question that why this book and even its author has been faced with these different and contrast feedback.هُوان کُل/ خوان کل نویسندۀ کتابِ <em>محمد پیامبر صلح در گرماگرم ستیزِ امپراتوریها،</em> نگرش غالب در قرآن و سیرۀ عملی پیامبر را صلح و صلحطلبی قلمداد کرده است. تضاد و مقابلۀ این دیدگاه با نظریههایی که پیش از آن توسط برخی از نویسندگان غربی مطرح شده بود، موجب شد این اثر با بازخوردهای متعدد و گاه متمایزی مواجه شود. بخشی از خوانندگان، نگاهِ جدید نویسنده را تمجید کردهاند. در مقابل برخی نویسنده را فاقدِ نگاهِ علمی دانسته و حتی او را متعصب خواندهاند. این مسئله اهمیت و ضرورت بررسی و نقد این کتاب را دو چندان میکند. در این نوشتار تلاش خواهد شد ضمن بیان چارچوب اصلی کتاب، ادعاهای نویسنده دربارۀ دین اسلام و قرآن ارزیابی شود. با بررسی و نقد محتوای این اثر بر آن هستیم تا به پاسخی منطقی برای این سؤال دست یابیم که: «چرا این کتاب و حتی نویسندۀ آن با واکنشهای گوناگون و در بسیاری موارد متمایز مواجه شده است»؟https://pdtsj.ut.ac.ir/article_78026_ced9d23cd7abdc404413a3a66c98e241.pdfانجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهش در تاریخ2322-122410120200921Book Review: Islamic State of the Iraq and the Levant (ISIL); Identity, History, Mediaمعرفی کتاب: داعش؛ هویت، تاریخ، رسانه12913178027FAمهسااسدیانکارشناس ارشد تاریخ، گرایش مطالعات خلیج فارس، دانشگاه تهرانJournal Article20200621https://pdtsj.ut.ac.ir/article_78027_316a09f994f9215136c1abaaf5e1a0e1.pdfانجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهش در تاریخ2322-122410120200921Introduction of Newly Published Books in Iranian Studies (2)معرفی تازههای ایرانشناسی (۲)13314078028FAمهسااسدیانکارشناس ارشد تاریخ، گرایش مطالعات خلیج فارس، دانشگاه تهرانJournal Article20200819https://pdtsj.ut.ac.ir/article_78028_4cb75171a19e34ec59ba94041b68a9ec.pdf