انجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهش در تاریخ2322-122483.420180220Gondishapur in the Sasanian Eraجندیشاپور در روزگار ساسانیان؛ به روایت منابع اسلامی112078243FAفرزانهرحمتی پورکارشناس ارشد تاریخ ایران باستاناعظمعلیپورکارشناس ارشد تاریخ ایران باستان دانشگاه تهرانJournal Article20201018با توجه به اطلاعاتی که از منابع تاریخی به دست میآید، جندیشاپور بهعنوان یکی از شهرهای مهم دوره ساسانی از نظر علمی شناخته میشده است. با توجه به این جایگاه در دوران پیش از اسلام در این پژوهش سعی شده است تا دیدگاه مورخان نخستین اسلامی در مورد شهر جندیشاپور شناسایی شود؛ از جمله اطلاعات مهم منابع درباره جندی شاپور اشاره به چگونگی شکلگیری این شهر است. همچنین منابع اطلاعات قابل توجهی از وضعیت علمی جندیشاپور تا پیش از فتح آن توسط اعراب ارائه کردهاند. فرضیه این پژوهش بر این موضوع استوار است که از جمله دلایل توجه مورخان اسلامی به این شهر مرکزیت علمی آن بوده است. بنیان این پژوهش بر روش بررسی تاریخی و رویکرد توصیفی - تحلیلی استوار است که برای گردآوری دادههای مورد نظر به بررسی منابع تاریخی نخستین اسلامی پرداخته است. با توجه به اطلاعات حاصل از بررسی منابع این نکته آشکار میشود که مرکزیت علمی شهر جندیشاپور در حفظ نام این شهر در منابع اسلامی مؤثر بوده است، ضمن آنکه نبایست از رونق آن در دوران پادشاهان نخستین ساسانی غافل بود.انجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهش در تاریخ2322-122483.420180220A Research into Religious Practices of Sasanian Kingsپژوهشی در آئینهای دینی شاهان ساسانی214078244FAمهرانگیزکیانیدانشآموخته دکتری رشته فرهنگ و زبانهای باستانیJournal Article20201018آئینهای دینی برخاسته از اندیشه مردم در ادوار مختلف و تجلی باورهای آنان درطول تاریخ بوده است. میتوان گفت آنها ضرورتی برای رفع نیازهای معنوی انسان و رهایی از حصار تنهایی به شمار میرفت که با ایجاد ارتباط جمعی، روح تعاون را برای برقراری امنیت و ثبات درجامعه تقویت میکرد. نگرش و عملکرد شاهان ساسانی پیرامون آئینها، نشئت یافته از عقاید موروثی و تلقینات اجتماعی بود و برای حفظ دین و حاکمیت بر آن تأکید می کردند. شاهان ساسانی در شادی و غم، شکست و کامیابی، همانند مردم در مراسم مشارکت داشتند. با توجه به فرهنگِ غنی مردم ایران باستان، برخی از عادات و رسوم در زندگی فردی و اجتماعی ما استمرار یافته است.انجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهش در تاریخ2322-122483.420180220Position of Mahdism in the Hurufism Movementجایگاه مهدویت در جنبش حروفیه (778- 830ق)416178245FAاکرمکرمعلیدانشجوی دکتری تاریخ ایران بعد از اسلام دانشگاه لرستانمجتبیذهابیدانشجوی دکتری تاریخ ایران بعد از اسلام دانشگاه اصفهاناحسانصادقیان دهکردیدانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه تهرانJournal Article20201018منجی گرایی و اندیشه مهدویت، از اصول محرک، در جنبش های مذهبی قرن هشتم و نهم هجری (مشخصاً دوره تیموریان)، بود و هر یک از جنبش های مزبور، در راستای اهداف خود، به گونه ای از آن بهره میجستهاند. جنبش حروفیه از جنبش های بود که قایل به مهدویت رهبرشان فضل الله استرآبادی بودند و او را مهدی و حتی خدایی می انگاشتند که در روی زمین ظهور کرده است. این جنبش با تکیه بر عدالت اجتماعی و ضدیت با ظلم و ستم ادعای رهایی انسانها رو داشت و برای این منظور اندیشه مهدویت رو دستاویز خود قرار داد. اینکه مهدویت چه نقشی در جنبش حروفیه داشته سوال این پژوهش است و یافته های این پژوهش که مبتنی به روش توصیفی و تحلیلی است؛ حاکی از آن است که اندیشه مهدویت (منجیگرایی) در جنبش مذهبی حروفیه، نقش محوری داشته به گونه ای که رهبران این جنبش از عقاید صوفیه و تشیع برای تشریح عقاید خود بهره میبردند. از طرفی شرایط ویژه حاکم بر آن زمان که پذیرش اندیشه های نجات بخشی را از سوی مردم فراهم آورده بود، باعث مورد توجه قرار گرفتن اندیشه مهدویت از سوی مردم شد.انجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهش در تاریخ2322-122483.420180220Ferdowsi's Tomb from Tus to Seyhoun,مقبره فردوسی از توس تا سیحون، از دیروز تا امروز639478261FAمحمدهمتیدانشآموخته کارشناسی ارشد مطالعات آلمان از دانشگاه تهرانJournal Article20201019حکیم ابوالقاسم فردوسی شاعر پر آوازه ایرانی، حافظ و نگهبان زبان پارسی و فرهنگ ایرانی است. پس از درگذشت این شاعر بزرگ ایران زمین، در مقاطع گوناگون تاریخی، ابنیه و عمارتهای خاصی در کنار مزار وی از سوی افراد مختلف احداث گردید. اهمیت شناخت این ابنیه و نیز استمرار توجّه به مقبرۀ این شاعر بزرگ تا دوران معاصر سبب شد تا پژوهش حاضر پیرامون شناخت و بررسی این بناها شکل بگیرد. بدین ترتیب تلاش شد تا با بررسی منابع تاریخی و نیز اسناد و مدارک دوران معاصر، سیر تغییر و تحول آرامگاه فردوسی شناسایی شود. از مقاطع مهمی که به مقبرۀ فردوسی توجه شد دوران پهلوی اول است که از مرحله تصمیم برای ساخت مقبره تا طراحی و ایجاد بنا اختلاف نظرات فراوانی وجود داشته است که در این مقاله موضوعات مهم پیرامون این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است.انجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهش در تاریخ2322-122483.420180220Ein Monument Darius' I. aus Babylonیادمان داریوش اول در بابل9511978264FAاورزولازیدل (نویسنده)دانشگاه مونیخشادیابراهیمی (مترجم)دانشآموخته فرهنگ و زبانهای باستانی، دانشگاه تهرانJournal Article20201019انجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهش در تاریخ2322-122483.420180220From Coffee to Tea: Change of Consumption Pattern in Qajar Iran Eraاز قهوه تا چای؛ تغییر الگوی مصرف در ایران عصر قاجار12015878265FAرودیمتی (نویسنده)دانشگاه دلاویرسحرسلمی (مترجم)کارشناسی ارشد تاریخ اسلام، دانشگاه خوارزمیJournal Article20201019انجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهش در تاریخ2322-122483.420180220Tablecloth and Table setting in the Safavid Eraسفره و سفرهچینی در عصر صفوی15916878266FAالههسلیماننژاددانش آموخته کارشناسی ارشد ایرانشناسی از دانشگاه تهرانJournal Article20201019انجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانپژوهش در تاریخ2322-122483.420180220Adjustment of Persian Dubbed with the Original Documentary film of "House of Saud"تطبیق دوبله فارسی و اصل فیلم مستند «خاندان سعود»16917578267FAمهسااسدیانکارشناس ارشد تاریخ، گرایش مطالعات خلیج فارس، دانشگاه تهرانJournal Article20201019