Teachers and Students’ Function in Chahar-Bagh School; A Survey

Document Type : Original Article

Author

Abstract

Devotion is an affair in Islamic societies; this was desired aspect social, economic and religious. In fact devotion has been cultural action that includes public revenues. There is attention to public rents in education in Islam, too. Many people like to stay their names or works after their death so they spend their part of their properties for welfare affairs. These include building mosques, schools, facilities and every things that help people’s quiet. Some people built schools (Madrase). These places were important in Islamic Iran because they similar to mosque and their role was promotion of Islamic thought especially in Safavid era, Shi’at thought. Therefore, in this time schools were places for education and promotion Shi’at religion. Chahar-Bagh school is a symbol of these kinds. This paper represents role of function of teachers and students in this school and discuss their position in devotion‘s affair. In fact, main theme is surveying the effect of devotion in education of Shi’at in Safavid era. Chahar-Bagh school and studying its situation in edification and pedagogy shows to us role of teachers, students, their functions and lessons theme that taught by Benefactors’ orders.

Keywords


ـ احمدی، نزهت(1381)، «شیوه اداره مدارس بر اساس وقف‌نامه‌ها در دوره صفوی»، میراث جاویدان، شماره 37، صص 40-33.
ـ الاصفهانی، محمدمهدی بن محمدرضا(1340)، نصف جهان فی تعریف الاصفهان، تصحیح و تحشیه منوچهر ستوده، تهران: امیرکبیر.
ـ العاملی، زین الدین بن علی بن احمد الشامی(1328)، منیه المرید فی آداب المفید و المستفید، ترجمه محمدباقر ساعدی خراسانی، تهران: ناشر حسن المصطفوی تبریزی.
ـ ایمانیه، مجتبی(1355)، تاریخ فرهنگ اصفهان؛ مراکز تعلیم از صدر اسلام تاکنون، اصفهان: انتشارات دانشگاه اصفهان.
ـ آنه،کلود(1368)، اوراق ایرانی، ترجمه ایرج پروشانی، تهران: معین.
ـ تاورنیه، ژان باتیست(1336)، سفرنامه تاورنیه، ترجمه ابوتراب نوری و تصحیح شیرانی، اصفهان: انتشارات تأیید.
ـ حسنی، عطاءاله(1385)، «آموزه‌های نظری در عصر صفوی»، پژوهشنامه علوم انسانی، شماره 52، صص 168-153.
ـ خاتون آبادی، سیدعبدالحسین(1352ﻫ)، وقایع السنین و الاعوام، تصحیح محمدباقر بهبودی، تهران: اسلامیه.
ـ ریاحی، محمدحسین(1374)، «مدرسه چهارباغ »، فرهنگ اصفهان، شماره 1، صص 65-53.
ـ ریاحی، محمدحسین(1379)، «مدرسه چهارباغ اصفهان»، حوزه اصفهان، شماره 2، صص 144-133.
ـ سپنتا، عبدالحسین(1346)، تاریخچه اوقاف اصفهان، اصفهان: اداره کل اوقاف اصفهان.
ـ سلطان‌زاده، حسین(1364)، تاریخ مدارس ایران از عهد باستان تا تأسیس دارالفنون، تهران: انتشارات آگاه.
 
ـ شاردن، ژان(1350)، سفرنامه شاردن، ترجمه محمد عباسی، جلد چهارم، تهران: امیرکبیر.
ـ صفا، ذبیح‌اله(بی‌تا)، آموزشگاهها و آموزشها در ایران از عهد قدیم تا دوران معاصر، تهران: مرکز مطالعات و هماهنگی فرهنگی شورای عالی فرهنگ و هنر.
ـ ضیمری، محمدعلی(1371)، زمینه تاریخ آموزش و پرورش ایران و اسلام، شیراز: دلگشا.
ـ کمپفر، انگلبرت(1350)، در دربار شاهنشاهی ایران، ترجمه کیکاوس جهانداری، تهران: انجمن آثار ملی.
ـ گلشنی، عبدالکریم(1349)، «تشکیلات آموزشی ایران دوره صفوی»، خرد و کوشش، شماره 5، صص 56-40.
ـ مجتهدی، کریم(1379)، مدارس و دانشگاههای اسلامی و غربی در قرون وسطی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ـ مجدزاده، جواد(1321)، «مدرسه چهارباغ»، صهبا، شماره 73، صص 193-188.
ـ «مدارس اسلامی؛ میعادگاه دین و هنر»(1362)، هنر و معماری، شماره 4، صص 115-104.
ـ مصطفوی، مینودخت(1351)، وقف در ایران، تهران: بی‌نا.
ـ موسوی دهسرخی، سید محمود(1398ﻫ)، سراج المبتدئین، ترجمه و شرح منیه المرید، قم: منشورات مکتب بصیری.
ـ میرزا سمیعا(1368)، تذکره الملوک، به کوش محمد دبیر سیاقی، تهران: امیرکبیر.
ـ نصیری مقدم، محمدناصر(1373)، «وقف‌نامه مدرسه چهارباغ»، میراث جاویدان، سال 2، شماره 4، صص 118-112.