نظامنامه مدارس ابتدایی و متوسطه ذکور و اناث دولتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه آموزشی تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران، شهر تهران، کشور ایران، مقطع کارشناسی

چکیده

جامعه‌ی ایران در عصر قاجار وارد مرحله‌ی جدیدی از تغییر و تحول ساختار سیاسی- اجتماعی گردید که با دوران قبل از آن تفاوت چشمگیری داشت. با توجه به اهمیت تعلیم و تربیت که نقش عمدۀ انتقال فرهنگی از نسلی به نسل دیگر را بر عهده دارد. لازم است که میراث فرهنگی کشور مورد مطالعه قرار بگیرد تا بتوان آن را پربارتر نمود. علوم و فنون، آموزش و پرورش، فرهنگ و تمدن مشترک برای ساخت یک جامعه مترقی ضروری است و هیچ یک از این پدیده‌ها نمی‌توانند به تنهایی و بدون کمک یک‌دیگر به وجود آیند و هر یک ساخته و مکمل یک‌دیگر است. چون تعلیم و تربیت رابطه‌ی مستقیمی با زندگی فردی و اجتماعی مردم دارد؛ بنا بر این باید در حیات آنان جنبۀ واقعی و عملی پیدا کند. در واقع تعلیم و تربیت هم یک نوع فلسفه‌ی حیاتی است. حتی مذهب و ادبیات و فلسفه به معنی اعم نیز دارای این منظور و مقصود است که حیات فردی و اجتماعی شخص را پرمایه‌تر سازد. حفظ گسترش و ارزشیابی میراث فرهنگی در ترقی و تحول و تکامل آموزش و پرورش کشور موثر باشد. پس بررسی و مطالعه تعلیم و تربیت در ایران باستان می‌تواند راهنمایی خوب برای آشنایی با نحوه‌ی تعلیم و تربیت در کشور از گذشته تا کنون باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Regulations of public primary and secondary schools for boys and girls.

نویسنده [English]

  • Zahra Hajjarian Taheri
history department-literature and human science faculty-Tehran university.
چکیده [English]

In the Qajar era, Iranian society entered a new phase of the transformation of the socio-political structure that differed significantly from the earlier era. Considering the importance of education which plays a major role in cultural transmission from one generation to the next. It is necessary to study the cultural heritage of the country in order to make it more productive. Science and technology, education, culture and common civilization are essential to the construction of a progressive society, and none of these phenomena can arise on their own without the help of each other, and each is built and complemented by each other. Since education has a direct relationship with the individual and social life of people, it must be found in their real and practical life. In fact, education is also a vital philosophy. Even religion, literature, and philosophy in the sense have this purpose and purpose to enrich one's individual and social life. Preserving the development and evaluation of cultural heritage is effective in the development and development of the country's education. Therefore, the study of education in ancient Iran can be a good guide to getting to know the way of education in the country from the past to the present.

کلیدواژه‌ها [English]

  • regulations
  • Education
  • Qajar
  • School